Meditaties

Gourishankar meditatie

 

Dit is een avondmeditatie en bestaat uit vier fases, : ademen, gewaar-zijn, laten-gaan en rusten. Elke fase duurt vijftien minuten.

Op onder andere spotify vind je de bijpassende muziek

 

Eerste fase: 15 minuten 

 

Zit met je ogen gesloten. Haal diep adem door de neus, vul je longen. Houd de adem zo lang mogelijk vast; adem dan zacht uit door de mond en houd je longen zo lang mogelijk leeg. Blijf de hele eerste fase deze ademcyclus aanhouden.

 

Tweede fase: 15 minuten

 

Ga weer gewoon ademen en kijk met, zachte blik naar een kaarsvlam. Houd je lichaam stil.

 

Derde Fase: 15 minuten (latihan)

 

Ga staan, houd je ogen dicht en laat je lichaam losjes en ontvankelijk zijn. Je voelt dat subtiele energieën, als het ware buiten jouw wil om, het lichaam in beweging brengen. Laat deze Latihan gebeuren. Jij maakt de bewegingen niet, laat de bewegingen vanzelf gebeuren, zacht en sierlijk.

 

Vierde fase: 15 minuten

 

Ga liggen met gesloten ogen, wees rustig en stil.

 

 *Als de ademhaling in het eerste fase correct is gedaan, zal de gevormde kooldioxide in de bloedsomloop je het gevoel geven dat je zo hoog (high) bent alsof je op de Gourishankar (Mount Everest) bent beland.